رسوايی ھای عقب پرده در امواج طوفان حوادث
واحد صلحجو حکيم زاده واحد صلحجو حکيم زاده

آينه احقانيت جنگ ھا بر نفس حق و باطل به شعله ھای داغ بستر ھای گرم وسرد

امواج روزگار به ارزيابی گرفته ميشود و در بحر پيچ و تاب زمان ارزش آفرينی ھای آن سرتطين درصورتيکه بازتاب دھنده راستين حقيقت، عدالت، آزادی، صلح و تقسيم عادلانه قدرت و ثروت باشد.

درغير آن فاقد ارزش و محتوا زير سقف خاموشان خواھد بود.

ادامه جنگ با ھمه نشيب و فراز، شکست و ناکامی آن در کشور ما در محراق توجه

جھانيان قرار دارد. که متاسفانه شاخ و پنجه و ريشه ھای آن چنان در گرداب بيتاب امواج جھانی به خصوص ھمسايگان مان را در باده تاب و مستی قرار داده است.که دود و آتش و آشوب آن ديگر به سينه ملت مظلوم کشور ما سنگينی می کند. از اولين روزھای آغازين ھنگامه ھای تحت پوشش جھاد بر حق تا سال تاريک92 و ورود جامعه جھانی و آغاز مانورھای سياسی با کمپنی يونی کال و برايدس با کشيدن خط لوله نفت از آسايی مرکزی و ايجاد يک سير جديد جاده ابريشم بين منطقه آسايی جنوبی از طريق افغانستان سال

ھای 95 و 96 ريشه درنھادی نشدن نيروی ھای افراطی طالب و تز وجود آن و حمايت از آنان تمويل و تحويل در مقطع زمانی اساس و بحرانی با توته به برنامه ھای وسيع در اين منطقه داشت و زمانيکه معادلات را در افغانستان در وجود ھمان نيرو ھای از قبيل تنظيم شده با مامنه گری ھای سياسی و تعھدات دوباره قدرت و پول و پروتوکول ھای رسميی چون يک شرکت سھامی با تنظيم ھای جھادی تحت عنوان مبارزه با القاعده و تروريزم بين المللی و تامين ديمکراسی قدرت شکل تازه به خود گرفتکه برای بسياری اين بازی نو نبود، بازی ھای که امروز، ديروز و ھر روز صورت ميگرد به خوبی ثابت ساخته که شعارھای از تروريزم و مبارزه با طالبان و دھشت افگنی جز درامه از قبل تعين شده چيزی پيش نيست.

تنظيم فعاليت ھای مشترک امريکا و پاکستان گويا عليه القاعده و تروريزم ريشه در اھداف مشترک منافع شان در منطقه دارد که در ايجا نقش پاکستان در تامين بوديجه طالبان، با سياست ھای دگانه ھم با غرب ھم با سردمداری قدرت در کشور ما به خاطر بدست آوردن اھداف استراتيژيکی خود، کسب مليارد ھا دولار تا تھيه و نياز براه کار جديد سياسی و ديپليماتيک باعث نگرانی ھموطنان گرامی ما شده است.

امريکا با چيگونگی سياست چندين جانبه پاکستان با حفظ راه برد و استراتيژی ھای متفاوت آن در قبال افغانستان با موجوديت قطعات نظامی اش گزينش ھای تازه کانفرانس ھای صلح، تفاوھم، جايزه ھای تشويقی تا شرکت در قدرت و تقسيم مناطق از يک جانب تحت عنوان تقويه ارگان ھای محلی و ازجانبی تنظيم مناطق به شمال و جنوب، شرق و غرب به خاطر تثبيت احقانيت جنگ که بسيار قربانی گرفته است شامل پروسه جديد فعاليت خويش با تقويه پايگايی نظامی خويش در جنوب و غرب کشور،بگرام در شمال، شيندن و شورابک در نزديکی مرزايران، خوست در جنوب ونزديک مناطق قبايلی پاکستان و قندھار درجنوب غرب نزديک مرز ھای ايران و پاکستان درحالی قرار داده است که ايران ازھمان آغاز نميتواند در برابر چنين وظيعت سياسی و تداوم نيروھای امريکا برای مدت طولانی بی تفاوت باقی بماند. که جنرال پطريوس با تقرر خود در پوست فرمان دھی نيروی امريکا و ناتو درافغانستان مايه تشويش خويش را از ناحيه ھمکاری و حمايت مقامات پاکستانی و ايرانی از طالبان ديگرجنگجويان که به صورت فزاينده گسترش يافته است ابراز داشت که يکی از عوامل تظعيف جنگ و تقويه نيرو ھای مخالف را تشکيل ميدھد که ھيچگونه شواھد واقعی از پيشرفت در جنگ ديده نميشود. در اينجا تنھا منافع مافيھای غصب زمين، مافيھای مواد مخدره، مافيھای قدرت و ثروت تامين ميگردد. که ھزينه غير قابل تصور به قيمت سرنوشت است وجود کشور ما برداشته است. که بسياری را به بيداری ميطلبد که نشود سخنان رابردبليک ويل سفير پيشين امريکا در ھند راه حل مشکل افغانستان را در تجزيه اين کشور ميديد که درجمله پاکستان طبار سال 1990 تا ترتيب خطکشی ھای معين تقشه آسيا که توسط سازمان سياه ترتيب شده بود عملی گردد.

امنيت منطقه ھم چنان به حالت نگران کننده ئ متزلزل باقی مانده است طوريکه وضيعت امنيتی کشورمجھز با صلاحی اتومی پاکستان در ھاله از ابھام قرار دارد. افشای 92 ھزار سند محرمانه و مخفی دولت ايالات متحده امريکا در باره جنگ افغانستان نشان ميدھد که موضوع افغانستان در مورد خواستگاھی تروريزم و کمبود ھای سياسی و نظامی آن در مبارزه به اين پديده کاملآ در مودر حمايت خارجی از تروريست ھای بين المللی تامين پايگاھای مرکزی، آموزش و تشويق آنھا به ضد امنيت و ثبات منطقه و امنيت جھانی توجه لازم نشان نداده است.

اين ھمه در راستای تغير، نگرش و برخورد نسبت به جنگ افغانستان و تمرکر توجه به خواستگاه ھای مراکز اصلی پرورش و تجھيز نيروھا در مناطق سرحدی شرق و غرب جستوجو کرد. گرچه وظيعت تحاجمی جنگ امريکا با حفظ وابستگی ھای آن طالبان به پاکستان و حفظ منافع درازمدت احقانيت جنگ را زيز سوال برده است که در اينجا در واقيعت بازی با سرنوشت برحق مردم افغانستان از جانب نيرو ھای جنگ طلب درآن طرف سرحد و از جانب ممسيلين قدرت در داخل کشور ناجوانمردانه در معرض تارآج قرار گرفته است. فساد و دردناکترين چپاول ھای دارايی شخصی و دولتی، فساد در روابط و تحاملات اقتصادی جمع معامله گری ھای سياسی وفساد اداری برخاسته ازاراکين مافيھای قدرت، دولت در درون حکومت موج از بدترين فساد است که ديده بان احصايه راپوردھی جھانی درميان 189 کشور جھان افغانستان را متياز درجه دوم داد. که ارزش آفرينی ھای فغانيت جنگ موجود درافغانستان در معامله گری ھای عقب پرده با اخذ خريطه ھای مبالغ انگفت خلاف تمام موازين بين الدول جيب خود را با جيب دولت عوض نموده. مبارزه با فساد را در اولويت کار خود با رسيدن به دور دوم قدرت قرار ميدھد. اين معامله گری ھا سياسی و يقينا نظامی توسط سفير پيشين افغانستان در تھران توسط عمرداودزی فعلآ ريس دفتر حامد کرزی در سال دو مرتبه 700 ھزار ايرو جان به جان بخش حقانيت جنگ قدرت و به خاطر تقسيم عادلانه آن باشور انيديشی ھای مبارزه عليه تروريزم را شاعه ديمکراسی و ارزش ھای آن با گريه ھای بسيار دلسوزانه به حال ملت بيچاره مان با حسابگيری و احسابدھی شفاف به ارمغان آورد. تداوم بر حق جنگ در کوچه و پس کوچه و دھليز ھای اختتاف، قتل، ترور، دستبرد، فساد،خرافات، توقيف، فرار، بم گزاری، انفجارات، قتل دسته جمعی، محاصره محلات و راه ھای ولسوالی ھا تا سقوط آن، آتش سوزی ھا، تارآج داری ھا شخصی عامه و دولتی شامل پروژه و شرکت ھای سھامی شان در اداره امور شامل اين قرار داد ميباشد. انتظار پاداش ھای بيشتری را در نوری چنين عدالت پسندی ھا از مردم کشور ما دارند که قابل باز پرس و سوال به ھيچ وجه نيست چرا؟ اينجا نه حاکميت قانون وجود دارد و نه دولت و نشانه ھای آن در روشنی ملاحظات موجود با ديده درآيی ھای که در ھيچ ابا و قبا جای و مکان ندارد از قبيل برطاق نيسان زمين گير و ميخ کوب شده است. انجماد، انزوا، انفعال اداره سھامی موجود ريشه در پنھان کاری ھای آن با آی يس آی و سپای پاسدار انقلاب ايران که از ديده با ھا و دوربين ھای مردم پنھان نمی ماند به خصوص بازگزاشتن در ھای مذاکره با گروه ھای مصلح مخالف در انجمن ھای سياسی حاکم با صدای فرياد صلح و امنيت خطر بسياری جدی عناصر نفوذ پاکستان در وجود شورايی صلح نام نھاد به سر پرستی برھان الدين ربانی و ديگر شرکا اين طرف سرحد و گروه احقانی و کبار قدرت آن طرف سرحد دارد که دراين معامله حاکمين حکومت آخوندی ايران توسط نماينده گان شان در درون اين شورا نبايد کم بھا داد.

اينجاست که فضايی پيچيده و انجماد سياسی حاکم بر کشور ما به شکستن نياز دارد.

نيروھای اصلاح طلب، ديمکرات ترقی خواه را با پروژه ھای عقل و نيت و معنويت به ھم سويی ميطلبد.


October 30th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات